fbpx

En liten del av en stor historie

Det er ikke så ofte lille Tromsø har fått være en del av verdenshistorien. Når det først skjedde traff det oss midt i hjertet: Vi ble utfartsstedet for noen av de stolteste øyeblikk for hav-nasjonen Norge.

På slutten av 1800-tallet var store deler av de polare havområder uoppdaget. Trangen etter å seile lengst ut, lengst bort, lengst hjemmefra sendte Norge både til Sydpolen og gjennom nordvest- og nordøstpassasjen.

Den nye bydelen Vervet vokser nå fram der deler av vår polare historie ble skapt: På tomten til Tromsø Skipsverft.

– Det er en liten, men stolt del av vår felles historie. Vi har dyp respekt for det de ansatte ved skipsverftet bidro til. Dyktige fagarbeidere var med på å legge grunnlaget for erobringer verden ikke hadde sett før, sier Ragni Løkholm Ramberg – prosjektleder i Totaleiendom.

– Vi har byens befolkning – alle de som på ulikt vis var med på å legge til rette, bygge, reparere og sikre forsyninger til polarskutene – i tankene når vi skaper bydelen Vervet. De bidro sterkt til at Roald Amundsen og de andre ekspisjonsfarerne kunne gjennomføre sine imponerende tokt, sier Ramberg.

 

Roald Amundsen. Foto: Universitetsmuseenes fotoportal.

FRAM 

Når de første faste beboerne flytter inn på Vervet, vil det bli i et byggetrinn oppkalt etter FRAM-ekspedisjon på slutten av 1800-tallet.

De øvrige salgstrinnene er oppkalt etter søstrene til Fram – nemlig Gjøa og Maud.

– Polarbyen og Ishavsbyen Tromsø er noe de fleste har hørt om, men alle vet kanskje ikke bakgrunnen for det: At Roald Amundsen hadde Tromsø utgangspunkt som for sine polarferder. At polarekspedisjoner hadde utgangspunkt fra Tromsø Skipsverft, sier Ramberg.

Gjøa. Foto: Universitetsmuseenes fotoportal.

GJØA

Gjøa ble det første skipet som seilte gjennom hele Nordvestpassasjen.

På Tromsø Skipsverft ble hun i 1901-1902 utbedret for å kunne tåle turen gjennom hele passasjen. Det ble utført ekstra fortømring og forbinding, lagt på ishud og ordnet inventar som var tilpasset de ekstreme forholdene skipet skulle gjennom.

Polfarer Roald Amundsen styrte skuta og sto for den eventyrlige bragden i 1906 – godt hjulpet av arbeiderne på Tromsø Skipsverft.

Amundsen sa følgende om Tromsø Skipsverft den gang:
«På Tromsø Skipsverft ble det meste av det arbeide utført, og jeg skylder verftet min største anerkjennelse for den usedvanlig samvittighetsfulle måte, hvorpå alt ble gjort»»

ISHAVSBYEN 

Ombyggingen og kulturen var ifølge «Tromsø bys historie» av N.A. Ytreberg en del av en ny epoke i byens utvikling. Tromsø tok over hegemoniet som Ishavsbyen.

I disse årene ble byens ishavsskuter, skippere og fangstmenn sterkt engasjert i jakt, forskning og hjelpeekspedisjoner som gikk fra Tromsø til Arktisk. Flere av henvendelsene var å regne som verdensbegivenheter, og følgelig ble Tromsø «Porten til Ishavet».

Som sentrum for trafikk og administrasjon på områder i Nordishavet, ga mellomkrigsårene Tromsø en sterk posisjon, og satte fart på utviklingen i det som i dag regnes om den arktiske hovedstaden.

En del av reisen – reisen ut mot polhavene – startet på Tromsø Skipsverft. Nå bygges en ny og nærere historie. Uten at den gamle er glemt. 

Kilde: digitaltmuseum.no

 

Meld din interesse






Se personvernpolicy

Alexander Uhre Mikkelsen

Salgsansvarlig
Telefon: 900 76 691
E-post: alexander@vervet.no

Monica Løvli

Salgsansvarlig
Telefon: 957 85 140
E-post: monica@vervet.no

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this